Parhaat & paskimmat sanoitukset

Yleistä keskustelua muusta kuin PMMP:n musiikista.

Valvojat: moodswinger, Hepsu, ultra, alien

Parhaat & paskimmat sanoitukset

ViestiKirjoittaja oktober » 26.07.2009 15:07

Yleistä sanoitusaihetta ei näköjään vielä ollut.. Keskustelua!
Viimeksi muokannut oktober päivämäärä 26.02.2014 01:01, muokattu yhteensä 1 kerran
Virta ole halki edessä airon.
oktober

ViestiKirjoittaja jazka » 26.07.2009 17:47

Tulee ekana nyt mieleen paskoja sanoituksia ajatellen mun "lapsuuden idoli" Dingo. Suurin osa sen sanoituksista niin täyttä paskaa ettei oo tosikaan,tässä eräs josta on enää Mikko Alatalonkin vaikeaa pistää paremmaksi:

Aino

Istun puistonpenkillä/joka valtion omaa on/mullon rakkauden väriset housut/ja paita hihaton/ja kuluneet kulmahampaat,loput kynsistä syön/ja tuo perkeleen pohjoistuuli huulet siniseksi lyö//Tahdon olla edukseni sinun tähden vain/Aino(3x)/luulin tullen jo aikuiseksi ja sulta apua sain/Aino(3x)/Kello on paljon/olen liikaa myöhässä taas/etsin turvaa ympäriltä/ja puluista lohduttajaa//Mitä minulla on/sitä sinulla ei tuu olemaan/verinahalle syödyt kynnet/ja hampaissa hopeaa/sinun sydämes kultaa on/ja se lyö vain verkalleen/neonpunaisissa housuissani mä penkillä vapisen//Tahdon olla edukseni...//Nousen puistonpenkiltä ja puliukot kiittää/yksisilmäinen toripulu iskee minulle silmää/Aino...

Siis tuo sanoitus on niin typerä ja absurdi,että on vaikea kuvitella että tällaisilla räpellyksiltä vedettiin kakskytneljä vuotta sitten pikkutytöiltä jalat alta. Itsellenikin kyllä Dingo oli hetken huumaa,mutta todellakin vain hetken huumaa.Nykyään kun sitä kuulee radiosta,se on vain huvittava flashbacki lapsuudesta eikä sen enenpää.
Tässä elämä on, oma kallis ja tarpeeton, joki joutava laineillaan mua lastuna vie mukanaan...
jazka

ViestiKirjoittaja BWaltteri » 26.07.2009 17:52

Voi veljet, tänään on oikea Dingo-päivä! Heja Sverige.

Eikös joku Dingon piisi ala "Istun kivirappusilla..." - siis jos miettii jotain Vesalaa niin hän ei voisi kyllä toistaa itseään tuolla tavalla. Nyyperin haastattelussa Nipa sanoikin ettei piisien tekemiseen kulukaan yleensä enempää kuin se 10 minuuttia. Eikä ne tunnukaan kertovan muusta kuin piisin tekemisestä. Jätkä skulaa vain ihan niin kuin miltä tuntuu. Helevetti.
Aina uusi naama liimata
BWaltteri

ViestiKirjoittaja jazka » 28.07.2009 08:02

Tässä erään 90-luvulla vaikuttaneen poikabändin nimeltään 7.Taivas biisi nimeltä Salaisuus

Poikakaverisi sun/on paras ystäväni mun/miksi tunteet nää/meille annettiin/miksi rakkaus tää/meiltä kiellettiin/loukata ei kumpikaan/tahdo sydänystävää/kielletyt on nää/meidän tunteet/kielletyt on nää/meidän katseet/kielletyt tunteet//Salaisuus on/puhelinrakkaus tää/salaisuus on/tunteet meidän nää/salaisuus on/kielletyt katseet/salaisuus on/kielletyt tunteet//Yö meidän aikaa on/silloin nukkua ei saa/puhelinrakkaus tää/välillämme on/puhelinrakkaus tää/on meidän salaisuus/on salaisuus(kuiskaten)//Salaisuus on/puhelinrakkaus tää...

Tuon on sanoittanut joku Otto A. kuten kaikki muutkin 7.Taivas-bändin biisit ja hän teki biisejä myös mm 101 nimiselle tanssipoppipumpulle. Vaikea uskoa että tuon on sanoittanut "alan ammattilainen" sillä tuo on silkkaa pöytälaatikkolyriikkaa ja vielä huonoa sellaista.Tuota tuki myös hyvin simppelit riffit,joita pikkulapsikin saattaisi pimputella leikkipianolla.Täysin tekemällä tehtyä tusinahuttua,joka on rahankuvat silmissä kirjoitettu ja kuviteltu että tällä tehdään rahaa.No ei sillä tehty,sillä kyseisen poppoon levyt pölyttyivät hyllyssä ja lopulta niistä pyyhittiin pölyt ja heitettiin alelaariin,taidettiin niitä lopulta myydä alle viidellä markalla. No,paska on paskaa ei lapset ja nuoretkaan ihan mitä tahansa niele.
Tässä elämä on, oma kallis ja tarpeeton, joki joutava laineillaan mua lastuna vie mukanaan...
jazka

ViestiKirjoittaja someones » 28.07.2009 10:31

kertosäe:
En tiedä kuolisinko, sinun vuoksesi
Kun siinä ei oo mitään pelättävää
Mitä silloin jää, jos ei tunne mitään

kertosäe2:
Rakkaudesta hulluuteen, ammu nuoli minun sydämeen
Polta minut loppuun, revi haavat auki suudelmin
Heikkouteni rakkauteen, vienyt minut hulluuteen
Poltat minut loppuun, revit haavat auki suudelmin
Rakkaudesta hulluuteen

Uniklubin sanoitukset on hirveetä luettavaa.

Polje, polje maahan se mies
joka veneen sulle rakentaa
Käännä selkää, hylkää ja vie
ota kaikki mitä saat

Voiko oikeesti olla jotain mauttomampaa?
Hunninko maailmankartalle!
someones

ViestiKirjoittaja jazka » 28.07.2009 15:00

Tässä hieman Turku-rockia,eli turkulainen Huhu,joka levytti vuonna 89 yhden levyn ja siihen se sitten jäi.Levyllä oli pari hyvää biisiä,mutta loput täyttä kuraa.Tässä pari esimerkkiä:

Lasinpohja näkyy

Uuden lasin pöytään/toisen läpi kiikaroin/kuuntelen biisiä Tuomarin/olen maineessa juomarin/lalalalaa mä laulan/ja lyön päähän naulan/jos saan tilaisuuden/tilaan aina uuden/ja joka hetki saa mua/aina lähemmäs aamua

Mul on pöydässä paukku jäinen/silti olen yksinäinen/ajattelen sua/mietin muistaisitko vielä mua/voisin sulle soittaa/jos voisin pelkoni voittaa/nyt mä etsin pöytää/josta voisin seuraa löytää/ja joka hetki saa mua/aina lähemmäs aamua//Vie mut jo pois mua väsyttää/ja kun lasinpohja näkyy/valomerkki välähtää/ja kun lasinpohja näkyy/yritä ymmärtää/tee kauniisti nyt tää/mun syliin jää

Jengiä tulee ja menee/ja paikka tyhjenee/mä en sua tavoittanut/en edes soittanut/joku mua ulos ohjaa/ja tutkin lasini pohjaa/olen keskellä säpinää/mut en mitään lasin läpi nää/ja tämä hetki saa mua/aina lähemmäs aamua//Vie mut jo pois mua väsyttää...

Ensio

Ensio/sun kone lensi jo(2x)/Mikset lähtenyt ajoissa/terminaalin pubista/Ensio/sun kone lensi jo/suihkari on jo taivaalla/ja Ensio vielä Karjaalla/Ensio/sun kone lensi jo/näkemättä jäi Bahamasaaret/Eiffeltornit ja Riemukaaret...

Siis aivan käsittämätöntä sontaa,josta äidinkielenopettaja saisi sydänkohtauksen esim tuo saa mua/aamua,säpinää/läpi nää

Tarvitseeko enää kenenkään ihmetelle miksei tämä bändi menestynyt. Tämän bändin laulaja Nekku Nevala on nykyään Down By The Laituri-toimikunnassa ja Erkka Makkonen soitti viimeksi Sigissä.
jazka

ViestiKirjoittaja jna » 28.07.2009 16:21

Lööppijulkkis tässä teille on
Joskus oli ehkä viaton
Aika sellainen on jäänyt taa
Kun peiliin katson sinisilmäni nään
Ne kertoo ihan kuin itsestään ja päätös on tää, en sitä miettimään ees jää

kertosäe:
Julkisuushan on mua varten
Taivaan pilviin kurkoitan
Kaikki miehet mua seuraa ne tekstaa mulle uniaan
Julkisuushan on mua varten
Taivaan pilviin kurvailen
On Barbi-vaatteet ja meikkipussi
Mitään muuta tarvii en

Päiväni mä haaveissani saan
Mukavasti aina kulumaan
Lehdet painaa päivän juoruja taas
Lööpit musta oivan maalinsa saa
Onko työtä tää vai hupia vaan ja kuvitelkaa tästä päivärahaa saa

Tuo on kyllä joku niiiiiin käsittämättömän järkyttävä laulu sanoituksineen. Arvatkaa vaan kenen biisi on kyseessä........
jna

ViestiKirjoittaja Eveliina » 28.07.2009 17:54

Heh, Tuksun esittäessä tuota jossain, ei yleisölläkään mennyt ihan putkeen. Joku heitti pullolla, mutta ei se edes osunut! Olis kannattanu tähdätä tarkemmin..
Eveliina

ViestiKirjoittaja jazka » 29.07.2009 08:12

Mulla jatkuu taas Dingo-linja. Tämä on ehkä kammotuksien kammotus,se pahin kaikista.

Huumeita Japaniin

Sain maailmalta kirjeen/jossa sanottiin/iso pyörä pyörii/idän ihmeisiin/mafia on minun kummisetäni/Napolissa oottaa laivalastini//Perheeni vie/huumeita Japaniin/ja Japaniin/pian lunta sataa/perheeni vie/huumeita Japaniin/ja Nipponiin me viedään juhlaa//Seikkailu alkaa/idän satuihin/reitti on auki/huumekuriirin/laskusilta nousee/maa taakse jää/isoveli kaipaa jo geisha-tyttöjä//Perheeni vie...//Meren yli mentiin/tultiin Japaniin/pikkujätkät kiipee/ruuman uumeniin/lohikäärmemiehet mulle selittää/keisarikin diggaa lumimiehiä//Perheeni vie...//

Ja että tästä kammotuksesta saataisiin täydellinen,pitää vielä mainita että viimeisen säkeistön kertosäkeen jälkeen tulee sellainen noin puoli minuuttia kestävä kohta,jossa Neumann huutaa heiheiheiheihei...sellaisella äänellä,että kuulostaa ihan köhäiseltä rakkikoiralta ja sitten tulee vielä kerran kertosäe.

Siis toi biisi on niin sanoinkuvaamattoman typerä, yrittääkö se esittää ettei Japanissa tiedetä mitään huumeista ja että mafia on vieras juttu kyseiselle valtiolle... :? Huumeet ovat Japanissa arkipäivää ja huumekauppa on siellä paikallisen mafian(yakuza) hallussa.Hehän pyörittävät huumekauppaa,prostituutiota,uhkapelejä eikä ole yhtäkään suuryritystä,joka ei olisi yakuzan hallussa. Biisissä on kaikki mahdolliset "vanhan Japanin kliseet" eli geishat ja samurait. camp-henkisyydestä annan tälle kyllä täyden kympin.

Samaa teemaa jatkan myös "hittiklassikko" Autiotalosta kohta:

"...ja tämä hetki saa minut pian aivovaurioon"

Tuo kalskahti jo silloin korvaan ja piti ihan tarkistaa levykaupassa LP:n sanaliitteestä että lauletaanko siinä todellakin noin. Siis noin typerään lausahdukseen jos joku alentuisi tänä päivänä sillehän nauraisi hevosetkin.Mutta 80-luvulla tällä pantiin pikkutytöt kirkumaan... :roll:
jazka

ViestiKirjoittaja eicca » 29.07.2009 15:02

jazka kirjoitti:Tulee ekana nyt mieleen paskoja sanoituksia ajatellen mun "lapsuuden idoli" Dingo. Suurin osa sen sanoituksista niin täyttä paskaa ettei oo tosikaan,tässä eräs josta on enää Mikko Alatalonkin vaikeaa pistää paremmaksi:

Vika on tietenkin aina minussa, mutta mun mielestä Dingon vanhoissa biiseissä ei ole mitään vikaa, päinvastoin. Nykyinen Dingohan sitten onkin jotain aivan järkyttävää, jota en soisi kenenkään kuu(nte)levan.

Sen sijaan voisin mainita tässä monet Anssi Kelan biisit! Niitä on kiva kuunnella, mutta voi taivas niitä sanoituksia! Tää uusin sinkku on musta ihan hyvä esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=rzxUEsIqxls.
eicca

ViestiKirjoittaja jazka » 30.07.2009 08:24

Anssi Kelan biisit on kyllä sellasia kammotuksia ettei oo tosikaan. Ne ei ole huonoja siksi että tarjoavat korvikkeita aidoille elämyksille,vaan siksi että ne on huono korvike.

Mutta kun aiheena on myös hyvät sanoitukset,niin laitan seuraavaksi hyvää. Tässä yksi hienoinpia Ismo Alangon sanoituksia eli Sielun veljien upea klassikko Laulu

Kun kukkoaurat lentävät länteen/kyyhkyset hiljaa leijailee/öisen järven yllä/ja lokit laulaa viimeistä sävelmää/yö on keltainen ja musta/sininen katse ihmettelee/kuka meitä huijaa,kuka huiputtaa/kun sinipunainen on maa/totuus on revitty riekaleiksi/jokainen meistä tietää sen/pois laki on lakaissut totuuden tomun/olen puhdas ja valehtelen/myös tämä uljas urbaani unelma/on osa hurjaa luontoa/ei ole rajaa,ei turvapaikkaa/kaikki on katoavaa

Kuolleet nukkuvat kaupungeissaan/kynttilämeren alla/ja meillä on aikaa joka joulu/itkeä haudalla/minä kietoudun suruni sisään/on niin kaunista,kaunista,kaunista/tätä minulta ei kukaan voi riistää/mä olen maksanut kaiken/kuka nyt uskoo tähän kaikkeen/kuka vielä uskoo käärmeeseen/joka kahdella kielellä myrkkyä iskee/mun unelmien eteiseen

Vaikken mä aina jaksa/uskoa ja rakastaa/niin on täällä vielä helvetisti/kaunista katseltavaa

Eurooppa 3 - Myrsky

Näetkö nuo pilvet/ne ovat palanneet aivan kuin salaa/näetkö nuo liekit/näetkö kuinka maailmani palaa/eikä ole sitä muuria/joka torjui nuo pahan palavat nuolet/ei ole sanoja suuria/kunhan vain jäät//Sillä tänä yönä myrskyää...

Näetkö tuon kyyhkysen/joka kylmänä häkkinsä pohjalla makaa/pieni elämä vankeudessa/ehkä se on vihdoin jo vapaa/ole kiltti ja purista mua lujempaa/nyt kun kaikki muut ovat menneet/tänä iltana tuulee sinä tiedät/älä anna sen minua viedä//Sillä tänä yönä myrskyää...

Tuo Sielun veljien Lamourha-albumi oli todella klassikko,joka nosti Siekkarit huipulle ja he olivat löytäneet todella upean soundimaailman,jossa oli ripaus vanhaa,ripaus rajuutta ja suuri ripaus melodiatajua. Mestariteos,josta upein on tuo levyn päättävä Laulu

Tuo Eurooppa 3:n biisi puolestaan on bändin alkupään tuotantoa,jonka "työnimi" oli Synkkä ja myrskyinen yö. Se näki päivänvalon toisella albumilla Sateenkaaren alla ja oli hyvä että näki,sillä se on yksi V.V. Riihiluoman kauneinpia sanoituksia.
jazka

ViestiKirjoittaja oktober » 30.07.2009 12:14

...
Viimeksi muokannut oktober päivämäärä 26.02.2014 01:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Virta ole halki edessä airon.
oktober

ViestiKirjoittaja BWaltteri » 30.07.2009 13:16

Suosikkini hyvässä ja pahassa, Scandinavian Music Group, sisältää kyllä muutaman erittäin banaalisen sanoitustuokion. Voisihan sitä kuvitella että tässä pyritään johonkin samaan kuin uuden aallon ranskalaisessa elokuvassa, eli ei tapahdu mitään mutta jotain voi sattumalta tulla vastaan. Kaikkein dramaattisinta mitä SMG:n sanoituksista löytää, ovat luonnonilmiöt, mutta hyvä haaste luonnonilmiöille kuitenkin ohessa:

Laulu "Helsinkiin" levyltä Nimikirjaimet:

Ja kun rahaa on vielä paluulippuun
ostetaan kaupungin kalleimmat lenkkarit
sellaiset jotka ei koskaan
kävele vastaan kotikulmilla.

Laulu "Tiistai" samalta levyltä

Joku oli heittänyt
vanhat lenkkarit
sähköjohdon päälle
tänä aamuna
ne olivat kadonneet

- Tämä on niin ranskalaista elokuvaa että ei tiedä itkeäkö vai nauraako.
Aina uusi naama liimata
BWaltteri

ViestiKirjoittaja amandahei » 30.07.2009 17:15

Antti Tuiskun sinkku Juuret. Mulla ei sinänsä oo mitään häntä vastaan, mutta tää kohta:

Sisäpihalla
Leikkii jotkut uudet lapset
Kivi, paperi ja sakset
Vastakkain

Kuvottavaa. :/ Tätä mieltä minä olen. BWaltterin kanssa kuljen aika samoilla linjoilla tuon SMG:n kohdalla.
Koiranputket heinällä täytettiin, poltettiin. Mä yskin, yskin.
amandahei

ViestiKirjoittaja jazka » 04.08.2009 09:20

Itse jatkan tällä Dingo-linjalla ja kun koulut alkavat kohta,tulee mieleen yksi hirveyksien hirveys nimeltä:

Koulukapina

Näen pihan hiljaisen/ei enää soi/tuomiokellot koulut/tupakkinurkkakin on hyvillään/veivät perkeleet rehtori Koukun/astun sisään luokkaan hiljaiseen/istun urkuharmoonin ääreen/soitan sormin,ja huudan ääneen://On laulu koulujen kapinasta/oppilaiden vapinasta/jolle ei kukaan mitään voi/ja jouluvirsiä lapset/hoilas niinkuin humalaiset/sana rehtorin ei painaa enää voi/sain välitunnin ja taivaan/vaan vapautta kaipaan/on taivas vihdoin sininen/kuuluu helvettiin maallinen/ja taivaaseen aamen/laulan kapinasta koulujen//

Saan salit kaikumaan/edessäin/kaatuu barrikaadit reksin/kuulen hälytyspillin uhkaavan/murtuvat aidat koulujen/vallankumous on oppilaiden/on vapaus kuin paholainen//On laulu koulujen kapinasta...

Siis toi biisi on niin feikki ja tekemällä tehty että kun tuon kuulin,niin toivoin että Dingo lopettaisi. Mutta voiko mikään enää olla hirveänpää? Voi kyllä,sillä ennen Dingoa,oli Neumanilla bändi nimeltä MAC. Tuo bändi teki pari sinkkua ja hajosi ja tuosta bändistä ei edes Neuman halua puhua.Enkä ihmettele miksi,tässä vastaus:

Metropoliitta

Istun yksin pilvenpiirtäjässä/isän ääni alhaalla mulle puhuu/autot alla huutaa/syöksyy tänne/turistien kamerat mua kutsuu/syljen alas heidän päällensä/kun megafonit alhaalla rukoilee/tule alas lapsi tyhjyydestä/näin pelastusarmeija mua pyytelee//Olen tahtonut pelkkää hyvää/vainko Jeesus mua rakastaa/en näe ketään jonka tunnen tänään/he eivät nousseet rippituoleistaan/tuskaisista rooleistaan//

Tuskaa,tuskaa tunnen enemmän/vain pikkumitta tunnin ennen kuolemaa/en ole hullu/minä tiedän sen/sen tietää nekin jotka tuomiomme kirjoittaa/homo,anarkisti juutalainen/olen heille vielä jotain pahempaa/siis nimi alle pampun paperiin/se katsoo tuleeko susta kunnon saippuaa//Olen tahtonut pelkkää hyvää...

Kun maailma loppuu,kaikki pysähtyy/alhaalla muurahaiset mua naurattaa/nyt maailman metropoli tanssittuu/ja silmät sekasotkulta suljetaan/näin lensi joku eteen kameroineen/joku joka ei saanut vastausta/kotona ihmetellään itketäänkin/jotkut äidit muistavat omiaan//Olen tahtonut pelkkää hyvää...

Eli siinä sitä kauhua kerrassaan.En yhtään ihmettele miksi Neumann on tästä niin hiljaa.Olihan heillä tällainenkin lyriikan pätkä että "Me ei uskota joulupukkiin/me kustaan teidän muovikukkiin..."
jazka

Seuraava

Paluu Muu musiikki